PROGRAMOWANIE 2020/21
W roku szkolnym 2020/21 w naszej szkole realizowana jest INNOWACJA PEDAGOGICZNA pt.
Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno.
Zadania przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2020/2021:
- Nauka programowania z zastosowaniem układów Arduino Uno (realizacja innowacji pedagogicznej)
- nauka programowania w Scratchu oraz Logomocji
- programowanie mBota oraz ozobotów
- rozwijanie zainteresowań informatycznych
- przygotowanie do konkursów informatycznych - programistycznych
Umiejętności, nabyte przez uczniów:
- poznanie programu Snap4Arduino oraz umiejętność ułożenia skryptów z zastosowaniem układów Arduino Uno (realizacja innowacji pedagogicznej – realizacja na lekcjach informatyki)
- sterowanie mBotem
- sterowanie ozobotami
- umiejętność programowania w Scratch i Logomocji
W latach 2019 - 2021 w naszej szkole realizowana jest INNOWACJA PEDAGOGICZNA pt.
Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno.
Uczniowie naszej szkoły uczestniczą w konkursie programistycznym PixBlocks.
Pix Programming Challenge to międzynarodowy konkurs programistyczny dla dzieci i młodzieży. Jest on w pełni przeprowadzany za pośrednictwem aplikacji PixBlocks. Konkurs jest organizowany w 5 krajach europejskich, Indiach oraz Nigerii.
Uczestnicy konkursu muszą rozwiązać zadania z zakresu programowania. Zadania dostosowane są do różnych grup wiekowych. Dla najmłodszych są to zadania z zakresu programowania blokowego, a dla starszych uczestników konkursu – zadania z zakresu programowania tekstowego w języku Python.
PixBlocks to przyswajanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności praktycznych z zakresu programowania poprzez zabawę.
KREATYWNE PROGRAMOWANIE
W lutym i marcu uczniowie klas III - VII na lekcjach informatyki uczyli się programowania z wykorzystaniem zestawów Arduino Uno i małych inteligentnych robocików - ozobotów.
Programowanie z wykorzystaniem Arduino Uno prowadzone było w ramach innowacji pedagogicznej w klasach IV - VI. Uczniowie z dużym zaangażowaniem tworzyli projekty wykorzystując do tego zestawy Arduino Uno.
Ozoboty również przypadły im do gustu. Programowali je za pomocą kolorowych kodów, za pomocą których na kartce papieru dzieci programowały zadania, które wykonywał robot. Uczniowie starsi do programowania ozobotów wykorzystywali monitory komputerów. Programowanie takie bazuje na języku programowania blockly, który podobnie jak Scratch jest językiem wizualnym (blokowym).
Przy tak prowadzonych zajęciach niewątpliwie nie zabrakło nikomu kreatywności.
2015/2016
Uczniowie naszej szkoły systematycznie rozwijają swą kreatywność, która jest jednym z priorytetów „Strategii Rozwoju Oświaty Miasta Wodzisław Śląski na lata 2015-2020” oraz strategii rozwoju szkoły.
W ramach realizacji priorytetu wdrażania programowania do szkół,
w naszej szkole podjęto konkretne działania:
1) Warsztaty z robotyki, które zostały zorganizowane dla uczniów klas szóstych. Celem było przybliżenie tematyki robotyki oraz programowania.
2) Wprowadzenie do rozkładów lekcji z zajęć komputerowych - zajęć z programowania we wszystkich klasach:
w klasach I - II ( Lightbot, Balti, Logomocja)
w klasach IV - realizacja innowacja pedagogicznej "Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno"
w klasach V- VI (Scratch oraz Logomocja)
3) Prowadzono koło informatyczne, na którym realizowano treści z programowania
4) Przygotowanie i udział uczniów w konkursie "Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno"
Warsztaty z robotyki i mechatroniki
Innowacja pedagogiczna:
Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno
W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 przeprowadzono zajęcia w klasach czwartych z zakresu programowania. Realizowane były zajęcia w Scratch-u, Logomocji oraz zabawy z Lightbot-em.
Oprócz tego innowacja realizowana była na zajęciach dodatkowych z koła informatycznego – 33 godziny lekcyjne (programowanie w Scratch z wykorzystaniem Arduino Uno, zabawy w Lighbot).
Na początku uczniowie mieli problemy z samodzielnym podłączeniem robotów oraz uruchomieniem programu – wpisanie kodu, zgodność portów, ułożenie algorytmu i skryptu.
Natomiast po II półroczu:
-) większość uczniów z dużym zaangażowaniem układa algorytmy, wiele radości sprawia im uruchomienie świecących diod i wygrywanie muzyki na zaprogramowanych płytkach z Arduino Uno. Niektórzy potrafią ułożyć proste melodie – znane piosenki, kolędy.
Wszyscy uczniowie bardzo chętnie pracują w Scratch-u. Wykazują się wielkim zaangażowaniem i kreatywnością. Uczniowie uczestniczący w zajęciach koła informatycznego potrafią w Scratch- u stworzyć prostą grę komputerową i zagrać w nią oraz stworzyć animowaną historyjkę obrazkową.
Uczniowie polubili programowanie i Arduino Uno
Zajęcia z programowania
Mini konkurs klasowy - Zagraj kolędę i zaświeć diody
W ramach innowacji Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno
zorganizowany został miejski konkurs z programowania.
Dwie uczennice reprezentowały szkołę w Miejskim konkursie programowania w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno. Dziewczęta: Milena Skupień i Kamila Jaroch zajęły I miejsce, stworzyły najlepszy duet wśród 12 drużyn wodzisławskich podstawówek. Wykazały się imponującymi umiejętnościami informatycznymi w zakresie programowania oraz kreatywnością w pracy zespołowej.
Oprócz wykonania pięciu zadań z programowania, zaprezentowały projekt gry dydaktycznej z wykorzystaniem układu Arduino Uno. Nad projektem, oprócz Kamili i Mileny, pracowały jeszcze Oliwia Dubińska oraz Agata Kłosek, która przygotowała formę plastyczną projektu. Ich projekt będzie miał zastosowanie w podsumowaniu wiedzy z zakresu wychowania komunikacyjnego.
Prezentacja konkursowego projektu
2017/2018
16 kwietnia 2018 roku Kamila Jaroch z klasy V oraz Łukasz Twardzik z klasy IV reprezentowali szkołę w Miejskim konkursie programowania w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno. Uczniowie zajęli zaszczytne III miejsce wykazując się ogromną wiedzą z zakresu programowania oraz umiejetnościami.
Uczniowie bardzo chętnie oprócz programowania z Arduino Uno, programują OZOBOTA i m-BOTA.
Rok szkolny 2018/2019
Uczniowie naszej szkoły systematycznie rozwijają swoje umiejetności z zakresu programowania, które są jednym z priorytetów „Strategii Rozwoju Oświaty Miasta Wodzisław Śląski na lata 2015-2020” oraz strategii rozwoju szkoły.
1 % dla szkoły
przedszkola Państwa dziecka!
NR KRS : 0000393290