W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2,O zostały przeprowadzone zajęcia terenowe z przyrody
Temat: Czy moja miejscowość jest ekologiczna?
CZYSTOŚĆ WÓD W NASZEJ OKOLICY
Wybraną ścieżkę realizowałam z grupą uczniów z klasy V a i V b, łącznie 20 osób
Połowa uczestników zadania to uczniowie wiekowo o 1 rok młodsi, gdyż rozpoczynali edukację w szkole jako sześciolatki.
Ze względu na zróżnicowany wiek uczniów zdecydowałam się na pierwszy poziom odkrywania – zorganizowany. Uczniowie na zajęciach przyrodniczych są bardzo dociekliwi zadają wiele pytań, zainteresowani zadaniami oczekują natychmiastowych efektów, odpowiedzi. Chętnie i z wielkim zaangażowaniem wyszukują ciekawe doświadczenia, eksperymenty. Jednakże ich samodzielna praca jest nieco chaotyczna więc uznałam, że wybór poziomu zorganizowanego pozwoli uzyskać lepsze wyniki końcowe.
Chcieliśmy dowiedzieć się, czy w naszej miejscowości mamy czyste rzeczki, potoki , strumyki, więc wyruszyliśmy w teren, aby dokonać obserwacji. Wykonaliśmy proste pomiary np. prędkości nurtu rzeczki, jej szerokość oraz pobraliśmy próbki wody do obserwacji mikroskopowych. Stwierdzamy, że wody naszych strumyków są zanieczyszczone, woda nie jest przejrzysta, a koryta rzeki są nieuregulowane, znajdywaliśmy wyrzucone śmieci.
Uczniowie poszerzyli wiadomości na temat najbliższego otoczenia w tym środowiska wodnego. Potrafią rozróżnić wody stojące i płynące, wyróżnić główne elementy rzeki oraz scharakteryzować jej działalność na poszczególnych odcinkach, potrafią prowadzić pomiary nad rzeką oraz obserwację wody z uwzględnieniem jej najbliższego otoczenia. Potrafią podać przykłady wykorzystania wód oraz rozumieją potrzebę ich ochrony. Znają zasady bezpiecznego zachowania się nad rzeką.
Uczestnicy zajęć dostrzegli sposoby ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze oraz jego negatywne skutki.
Zajęcia terenowe są dobrą metodą na utrwalanie wiadomości oraz zweryfikowanie z wiedzą uzyskaną w czasie lekcji.
Jednakże głównym cele zajęć terenowych jest poznawanie prawidłowości zachodzących w środowisku przyrodniczym z wykorzystaniem nowoczesnych sprzętów multimedialnych oraz zwiększenie wiedzy uczniów na temat środowiska najbliższej okolicy, ich znaczenia i konieczności ochrony. Wyzwalanie postawy badawczej oraz rozbudzanie zainteresowania różnorodnością świata, jego bogactwem i pięknem a w szczególności jego ochroną.
Irena Reś - nauczyciel przyrody
UWAGA
Informacje na stronie BIP:
https://zsp1.bip.gmwodzislawsl.finn.pl/bipkod/009
Postępowanie prowadzone jest na stronie:
https://wodzislaw-slaski.logintrade.net/zapytania_email,111046,c99ba4e6f09a219cc6997194197557d5.html
1 % dla szkoły
przedszkola Państwa dziecka!
NR KRS : 0000393290
UCHWAŁA NR X/91/15 RADY MIEJSKIEJ WODZISŁAWIA ŚLĄSKIEGO z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie przyjęcia "Strategii Rozwoju Oświaty Miasta Wodzisław Śląski na lata 2015-2020"
STRATEGIA ROZWOJU OŚWIATY MIASTA WODZISŁAW ŚLĄSKI
plik do pobrania w zakładce rodzice/ogłoszenia i informacje